advent első vasárnapja alkalmából a katolikus önazonosságról
Drága
Testvérek!
Ma,
advent első vasárnapján új egyházi év kezdődik. Advent idejét évente lelki
előkészületnek tekintjük Jézus születésére. Advent lelki mélységét a Márk
evangéliumából vett részlet jelzi, amelyben az Úr Jézus éberségre szólítja fel
tanítványait. Azt mondja, hogy legyenek éberek, mert nem tudják, mikor tér
vissza a ház ura. Az éberségre való felszólítás megtérésünkre szóló meghívás.
Lelkiismeretünket hívja meg arra, hogy életünk minden pillanatában igyekezzünk
az evangélium szerint, s nem a világ szerint élni. Lelki megtérésünk az Úrra
való örömteli várakozással párosul. A korintusiakhoz írt levélből vett második
olvasmányban Pál apostol emlékeztet bennünket arra, mit készített Isten azok számára,
akik követik őt: benne gazdagok lettetek minden tanításban és ismeretben, és
mindvégig megerősít minket, hogy feddhetetlenek legyünk mindvégig (vö. 1Kor 1,
5-8).
A II. vatikáni zsinat
Egyházról szóló konstitúciójának szavai szerint: „Az
Egyház közösségébe azok épülnek be teljesen, akik Krisztus Lelkének birtokában
az Egyház egész berendezését és az üdvösség minden eszközét benne elfogadják,
és látható közösségében – a hitvallás, a szentségek, az egyházkormányzat és az
egyházi közösség kötelékeivel – kapcsolódnak Krisztushoz, aki Egyházát a pápa
és a püspökök által kormányozza. Az viszont nem üdvözül, aki beépül ugyan az
Egyházba, de nem tart ki a szeretetben, és így „teste szerint” az Egyház
kebelében marad, „szíve szerint” azonban nem. Az Anyaszentegyház gyermekei
azonban el ne felejtsék, hogy kiváltságos helyzetüket nem saját érdemeiknek,
hanem Krisztus különös kegyelmének kell tulajdonítaniuk; s ha nem válaszolnak
rá gondolattal, szóval és cselekedettel, nem csupán nem üdvözülnek, hanem
szigorúbb ítélet alá is esnek” (LG 14). Az igyekezetet saját életünk és Krisztus
Egyházában való tagságunk kegyelme között, amely kezdettől fogva katolikus,
„katolikus önazonosságnak” nevezzük.
A
társadalomnak van bizonyos elképzelése arról, hogyan kell egy katolikusnak
viselkednie, mik a jellemzői és hogy a társadalomban mennyire tevékenykedik. Ez
a kép az emberi tapasztalatokon alapul, néha azonban helytelen, eltorzult is
lehet, sokszor a történelem befolyása alatt állhat. Katolikusok vagyunk és
büszkék vagyunk hitünkre és az Egyházra. Ez nem azt jelenti, hogy nem lennénk
tudatában emberi gyarlóságunknak, amelyek az Egyház életében a történelem
folyamán jelen voltak. Úgyszintén ez a büszkeségünk nem azt jelenti, hogy
lenéznénk a más meggyőződésű embereket. Mély meggyőződésünk azonban, hogy
Egyházunkban leginkább látható az a közösség, amelyet maga Jézus hozott létre,
amikor megbízta az apostolokat azzal, hogy menjenek, hirdessék az evangéliumot,
tanítsák a népeket, és kereszteljék meg őket az Atya, a Fiú, és a Szentlélek
nevében.
A
katolikus Egyház a mi otthonunk. Ez az a hely, ahová – mint a gyermekek a
szülőkhöz – bármikor visszatérhetünk. Templomainkban az Oltáriszentségben az
élő Krisztust találjuk, aki az apostoloknak megígérte, hogy velük marad a világ
végéig. A szentségekben lelki erőt kapunk mindennapi életünkhöz, hogy Mesterünkhöz
hűek maradjunk, és elegendő erőnk legyen leküzdeni azokat az akadályokat,
amelyeket a mindennapi élet hoz magával. Minél mélyebben éljük meg az Úrral
való közösséget, annál inkább hatja át életünket a katolikus hit. Minél
gyakrabban járulunk a bűnbánat szentségéhez és tartunk bűnbánatot, annál
könnyebben tudjuk megkülönböztetni a jót a rossztól.
Drága
Testvérek! Az Istennel való személyes kapcsolat az emberi és a katolikus
önazonosságunk alapja. A lelki élet és a külső vallási cselekedetek között
szoros kapcsolat létezik. A katolikus ember számára természetes dolog a
vasárnapi és ünnepnapi szentmiséken való részvétel és a szentgyónás. Amennyiben
az ilyen ájtatosságokon nem vennénk részt vagy rendszeresen kihagynánk őket,
komolyan fel kellene tennünk önmagunknak a kérdést, mennyire éljük meg és
növeljük hitünket, és hogy az mennyire fontos nekünk. A vallás gyakorlása
különösen fontos a gyerekek és az ifjúság nevelése esetében. Kedves szülők,
megköszönjük nektek azt a vallási nevelést, amelyben részesítitek
gyermekeiteket. Úgyszintén arra buzdítunk titeket, hogy nyitott szívvel
szenteljetek családjaitokban időt az imának, és közösen látogassátok az
istentiszteleteket. Benneteket, fiúk, lányok, kedves fiatalok, meghívunk arra,
hogy legyen bátorságotok életeteket Krisztusra építeni. Legyen bátorságotok
imádkozni, szentségekhez járulni és lelki életet élni. A katolikus Egyház a ti
otthonotok. Mindig szívesen látunk itt benneteket. Egy napon majd ti lesztek
azok, akik a családban a következő nemzedéknek fogjátok átadni az örömhírt.
A
katolikus identitás a társadalmi életben is megjelenik. Olyan időket élünk,
amikor az évszázadok alatt természetesnek tartott értékekért kell megküzdenünk.
Hazánkra nagy kő nehezedik az abortusz törvény alakjában, amely sok szenvedést
és lelki kárt okozott a hívők körében is. Hasonlóképpen küzdünk a férfi és a nő
közötti házasság megvédéséért. A férfi és nő házasságából születik a család,
amely rendkívüli értékű, és semmiféle más kapcsolat nem lehet vele egyenlő. Ez
esetben azonban nem csupán jogi kérdésről van szó. Fontos, hogy döntéseinkkel
igazoljuk, hogy mi ugyanígy gondolkodunk erről a dologról. Sok fiatal él együtt
házasságkötés nélkül. Önazonosságunk egyik jele kéne hogy legyen, hogy tudunk
döntéseket hozni, és nem menekülünk a felelősség elől. A családon belüli
kapcsolatok nem albérlet, amelyet visszaadhatunk vagy kicserélhetünk. Amikor az
emberek félnek az elkötelezettségtől, éppen a hívők feladata kimondani:
„Számodra vagyok itt egészségben és boldogságban, betegségben és megpróbáltatásokban.
Szeretni foglak életem minden napján!” Ne legyünk kicsinyhitűek: ne építsük a
jövőnket homokra, „próbaházasságra”. Legyen bátorságunk hittel a szentség
sziklájára építeni, mert erre támaszkodhatunk akkor, amikor az emberi gyengeség
erőt akar venni rajtunk.
Ha feltesszük
a kérdést, mi ellenkezik a katolikus önazonosságunkkal, azt kell mondanunk,
hogy elsősorban a Jézus Krisztussal való kapcsolat elhanyagolása és az
erkölcstelen élet. Ha az egyik oldalon részt veszünk a szentmiséken, ugyanakkor
tudatában vagyunk annak, hogy mint emberek valahol komolyan kudarcot
vallottunk, a megtérés és a bűnbánat útjára kell lépnünk. Nem békélhetünk meg
azzal a gondolattal, hogy életmódunkkal a hit közösségéről rossz példát
mutatunk. Hasonlóképpen szól erről az igazságról Szent Pál is a korintusiakhoz
írt első levelében. Ha szenved az egyik testrész, vele együtt szenved az egész
test. A katolikus önazonossággal szemben áll a liberalizmus, amely
relativizálja az alapvető emberi és természetes értékeket. Mi, katolikusok, nem
helyeselhetjük az eutanáziát, a terhességről történő állítólagos
döntésszabadságot, a nemek ideológiáját vagy a házasság fogalmának
elferdítését. A katolikus önazonosságnak nem felel meg az a hazafiasság sem,
amely a nemzetet minden más érték fölé emeli.
Tudatában vagyunk annak, hogy a különböző nemzetek, fajok és nyelvek
együttélése nem egyszerű. Azonban mindnyájan Isten képmására lettünk teremtve,
Krisztus
a keresztfán minden emberért meghalt. Semmiféleképpen nem sértegethetjük, nem alázhatjuk meg, és fizikailag nem támadhatjuk az embereket a bőrük színe, nemzetiségük vagy vallásuk miatt. A rasszizmus és az antiszemitizmus nem egyeztethető össze a katolikus vallással.
a keresztfán minden emberért meghalt. Semmiféleképpen nem sértegethetjük, nem alázhatjuk meg, és fizikailag nem támadhatjuk az embereket a bőrük színe, nemzetiségük vagy vallásuk miatt. A rasszizmus és az antiszemitizmus nem egyeztethető össze a katolikus vallással.
Minden
katolikusnak, legyen akár választó, akár köztisztviselő, a közéletben úgy kell
viselkednie, hogy magatartása összhangban legyen hitünkkel, és soha nem
ellenkezhet vele. Ebből az ered, hogy a választások alkalmából soha nem
támogathatjuk az olyan jelölteket, akiknek a nézetei szöges ellentétben állnak
hitünkkel.
Kedves
Testvéreink! Az Úr Jézus a mai evangéliumban éberségre szólít fel minket. Ezzel
arra tanít minket, hogy tegyük elevenné lelki életünket, és tudatosítsuk annak
fontosságát. Meghív bennünket az Úrral való mélyebb és örömtelibb közösségre.
Minél komolyabban fogjuk élni lelki életünket, annál hitelesebbek lesznek annak
külső jelei: a katolikus vallás következetesebben fog megmutatkozni a
családban, a munkahelyen, és a közéletben. Köszönjük, hogy igyekeztek hűek
maradni Istenhez minden olyan helyen, ahová az Isten vezetett el. Értékeljük,
hogy a nehézségek közepette, amelyeknek leküzdésén naponta fáradoztok, az
imában, az Isten Igéjében és az Eucharisztiában keresitek az erőforrást. Az
előttünk álló adventi időszakba Nektek és szeretteiteknek a Fájdalmas Szűzanya
közbenjárására sok kegyelmet kívánunk, hogy aztán kegyelmekben gazdag és békés
karácsonyotok legyen, ami a boldog örökkévalóság előjele.
Szívből
adjuk áldásunkat: Szlovákia püspökei
(A pásztorlevelet kérjük felolvasni advent 1.
vasárnapján, 2017. december 3-án a homília helyett)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése