10. XII. 2017 ADV. II. VAS, B év.Készítsétek az Úr útját! Kedves Testvérek!
Már meggyújtottuk az adventi koszorún a második gyertyát is, jelezve, hogy egy
héttel ismét közelebb kerültünk Karácsony ünnepéhez. Elmúlt egy hét és az idei
rövid adventi idő miatt, igazából már csak két hét választ el bennünket az Úr
születésének ünnepétől.Ahogy haladunk előre december napjaiban,
úgy növekszik a zsongás, megtelnek a boltok, üzletek, egyre fogy az idő. A
Karácsony nem a legdrágább ajándékról szól. Szemben a világ fényfüzéreivel,
szebbnél szebb karácsonyfáival és szemben a plázák és üzletek népes
vásárlóival, templomainkban dísztelenséggel, kopársággal, a bűnbánat színének
visszafogottságával találkozunk. És miért? Mert mi annak az Istennek a
születésére készülünk, aki az embereket jött megváltani, nem pedig az üzleteket
kivásárolni.A világ adventi bolondokházának hang és
zűrzavarában hangzik fel a mai evangélium szava: „Készítsétek el az Úr
útját.” Vajon mi is kell egy ilyen útépítéshez? Három lényeges dolog: a
tervező, az alapanyag és a cél.Szent Márk evangélista Izajás próféta
imént felolvasott jövendölését a júdeai pusztában fellépő Keresztelő Szent
János személyében látja beteljesülni. A Jordán folyónál Keresztelő Szent János
lesz az, aki a bűnbánat keresztségét hirdeti és így készíti elő a népet Isten
Országának közelségére, eljövetelére. Mit jelent az, hogy Keresztelő János a
bűnbánat keresztségét hirdette? Mit jelent az, hogy a nép megvallotta bűneit és
megkeresztelkedett a Jordánban? Ma gyakori vád éri Egyházunkat, sokszor
templomba járó testvérek közül is, hogy állandóan a bűnről beszélünk. Sokan
érezhetik azt, hogy a pap állandóan ostorozza a Testvéreket. Hogy ahelyett,
hogy a békéről a szeretet méz-érzéséről szólnának a magnyugtató prédikációk, az
atya tükör elé állít, szembesítésre készteti a Testvéreket. Éppen a mai világ
karácsonyi őrületét látva azonban nekünk is meg kell látnunk, hogy bizony
milyen sokszor eltévesztjük mi is, vasárnapi hívek, mindennapi templombajárók
is az irányt, az utat.Visszamenni a helyes útra, felhagyni
eddigi hibáinkkal, bűneinkkel persze mindig nehezebb. Persze, hogy kellemesebb,
a fülnek édesebb a dicséret szava. Persze, hogy csengőbb még a papnak is, ha
megmondják és megdicsérik a prédikálót: „Atya, milyen szépen beszélt!”. Szépen
lehet, de vajon igazat is? Éppen a karácsonyi szentgyónásokon látjuk meg
igazán, hogy a hívő katolikusok is mennyire a plázák, a világ gondolkodása
szerint élnek. Ha dicséretre van szükségük, menjenek vagy szektákhoz, vagy
politikai pártokhoz.De mi nem fogjuk a Testvérek sohasem
megdicsérni azért, hogy hitüket csak felszínesen gyakorolják. Vagy dicsérjük
meg a Testvéreket azért, hogy például: csak ünnepek előtt gyónnak? Vagy azért
dicsérjük meg egymást, mert képmutatóan éljük a hitünket? Vagy netán azért
simogassuk meg a Testvérek vállát, hogy elválnak, hogy veszekednek, hogy
gyűlölködnek, hogy haragot tartanak, hogy sokszor a sárga földig isszák le
magukat, hogy önzők, hogy képtelenek a nagylelkűségre, a segítségre? Ezért
dicsérjük meg egymást???Amíg világ a világ, szükség van olyan a
pusztában kiáltott szóra, aki meg tudja mutatni, meg tudja tervezni, újra tudja
tervezni az Istenhez vezető utat. Jobban mondva, Isten útját az ember felé
próbálja egyengetni. Ezért a bűnbánatra való felszólításban a jobbító szándék
van jelen, az ostor nem haragból, hanem a türelmes szeretet édes szálaiból van
fűzve.Keresztelő Jánoshoz azért vonult ki Júdea
egész környéke és Jeruzsálem minden lakója, mert bűnbánatra felszólító ostorozó
szavai mögött ott volt Keresztelő János hiteles élete. Imádkozzunk olyan
papokért, akik hiteles életükkel mindig egyengetik az utat: Isten útját az
emberhez és az ember útját az Istenhez.A második gondolatunk az alapanyag, amivel
építeni, egyengetni tudjuk Isten útját felénk. Olvassuk
a mai evangéliumban, hogy Keresztelő János milyen keményen élt: „teveszőrből
készült ruhát viselt, csípőjét bőröv vette körül; sáskát és vadmézet evett.”
Mintha idegen lenne ebben a világban. Keresztelő János szinte megbotránkoztató
életvitelében értjük meg még jobban a múlt vasárnapon elhangzottakat, hogy
túlságosan belenőttünk ebbe a világba, hogy túlságosan ezzel a földi élettel
vagyunk csak elfoglalva. A teveszőr-ruha, a sáska és vadméz étek azonban
felkiáltó jel számunkra: ne erre a földi életre rendezkedjünk be! Ha
vallásosságunk kimerül a vasárnapi szentmisében, az évi egy felszínes gyónásban
és áldozásban, ha hagyományból imádkozunk és böjtölünk, persze, hogy a világ
fogyasztói rohanó és kapcsolatinak tönkretevő gondolkodása veszi át az irányítást
életünkön. Ezért
Keresztelő Jánosra tekintve meg kell értünk, hogy Isten újtát előkészíteni
felénk csakis úgy lehet, ha egyre inkább Istenből élünk, világban, de nem ebből
a világból. Mi a legjobb aszfalt ezen az úton? Ha igyekszünk lemondani kényelmünkről.
Nagy dolog, tudom.De Keresztelő János is ehetett volna
nagyokat, hiszem emberek tömegei vonultak hozzá, Heródeshez hasonló palotában
lakhatott volna, mindenben követhette volna korának divatját. Mégsem tette. Ki
kell lépni komfortzónánkból, másképp nem építjük az Isten hozzánk vezető útját.
Mi azonnal panaszkodunk, ha nem lenne befűtve télen a pad a templomban.Azonnal morgunk, ha valami nem tökéletes,
ha valami nem ízlik, ha nem úgy alakulnak a dolgaink, ahogyan elterveztük.
Valljuk be őszintén, a kényelemre hajtunk, nyugati bérekre, nyugati
életszínvonalra. Pedig csak el kell kezdeni és a hívő ember máris
megtapasztalja, hogy ha a lemondás útján járva egy centi utat épít Isten
számára, Isten máris megtoldja az kilométerek hosszú sorával. Mindegyikünk
tudja, hogy hol vannak azok a lehetőségek, ahol lemondva kényelemszeretünkről
utat tudunk építeni Isten számára szívünk felé. Keresztelő János tehát arra
hív, hogy életünk végéig keményen dolgozni kell magunkon.És a harmadik pontunk nem más, mint a
tervező által megmutatott és az áldozatok által megépített útnak a célja. Erre
a célra mutat rá Keresztelő János, amikor kijelenti: „Aki utánam jön,
hatalmasabb nálam. Arra sem vagyok méltó, hogy lehajoljak és megoldjam a
saruszíját. Én vízzel keresztellek titeket, ő pedig Szentlélekkel keresztel
majd meg benneteket!”Mit jelentenek ezek a szavak? Hogy
Karácsonyra való készülődésünkben sem szabad elfelejteni, hogy hitünkben nem
rekedhetünk meg a gyerekek és a képes-biblai szintjén. Nem lehet infantilis a
hitünk. Karácsonykor, ha követjük Keresztelő János útépítési tervezetét, nem a
„kisjézuska” fog a szívünkben megszületni, nem a pásztorok, bárányok, jászol a
lényeg.Krisztus, aki a Szentlélekkel keresztel
minket, Ő akar megszületni az életedbe. Hogy betölthesse szíved vágyait, hogy
megtanítson Téged igazságban szeretni, hogy a teljesebb élettel ajándékozzon
meg és hogy elvezessen az örök életre. Minden ezt szolgálja, az Istennel való
találkozást.Kedves Testvérek! Talán csodálkozunk, hogy
Szent Márk nem az angyali üdvözlettel, nem a betlehemi éjszakával kezdi „Jézus
Krisztus, az Isten Fia evangéliumát”, hanem Keresztelő Szent Jánossal.
Teszi ezt azért, mert Keresztelő Szent János élete kész Betlehem, ahová
megérkezhet, megszülethet a világ Megváltója.Szívleljük meg mindig a bűnbánatra való
felhívást, lépjünk ki kényelmünkből, mélyüljön és komolyodjon meg a hitünk,
hogy az Úr az így elkészített és egyengetett úton minden nap megérkezhessen
Betlehem-szívünkbe. Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése