2015. április 21., kedd

Prédikáció Húsvét III. vasárnapján, B év

Krisztusban szeretett testvéreim! (B év, Húsvét III. vasárnapja, Istenkeresés-emberkeresés; Lk 24, 35 - 48)
Biztosan megtörtént már velünk is, hogy féltünk valamitől, vagy valakitől. Amikor a kisgyermek fél, automatikusan anyja, szülei ölébe bújik, a felnőttek pedig a testvéri, baráti közösségben keresnek menedéket, oltalmat.
Az apostolok is féltek Jézus halála után. Bezárkóztak és együtt próbáltak bátorságot meríteni egymás jelenlétéből. Féltek Jézus ellenségeitől, de amikor az asszonyok a feltámadásról kezdtek beszélni, újfajta félelem lopakodott a szívükbe: „Mit fog nekünk mondani Jézus, ha találkozunk vele? Mi gyávák és kishitűek voltunk. Mit fog mondani Péternek, aki háromszor megtagadta őt? Mivel fogjuk magyarázni, hogy amikor elfogták az Olajfák hegyén, mi mindannyian elfutottunk?” Jézus tudta jól, hogy ilyeneket gondolnak az apostolok. Egész vasárnap estig megvárakoztatta őket. De nem szigorú arccal, nem, mint keményszívű bíró jelent meg közöttük, hanem jóságos, mosolygó arccal. Nem fenyegeti őket, hanem így szól hozzájuk: „Békesség nektek”. Jézus a békességet adja húsvéti ajándékul az apostoloknak. Jézus feltámadt a halálból és megjelent az egybegyűlt apostoloknak. Ők nem hitték, nem hittek a szemüknek, mindaddig nem hittek, amíg a Mester nem evett a szemük láttára egy darab halat.
A Feltámadt Jézus teste megdicsőült test, azt jelenti, hogy nem vonatkoznak rá a fizikai törvények. Meg tud jelenni bárhol, el tud tűnni, de ha úgy akarja, meg tud enni egy darab kenyeret, vagy halat. A feltámadott testnek egyébként nincs szüksége már élelemre, mert az örök élet része a megdicsőült test. Nekünk már könnyebb talán erről elmélkedni, mivel megkaptuk a hitet, átadták nekünk szüleink, nagyszüleink, lelkiatyáink, de kezdetben sokan kételkedtek. Bár meg volt írva az Ószövetségben, amit a művelt zsidók sokat forgattak, egyesek talán kívülről is ismerték, hogy a Messiásnak így kell tennie, hogy szenvedni fog, hogy megölik, eltemetik, de feltámad a halálból.
Testvéreim! A feltámadás hitünk középpontja. Ezért ünnepeljük ezt a titkot ötven napon keresztül, egészen a Szentlélek eljöveteléig, Pünkösd ünnepéig. Jézus legyőzte a halált, él az Isten, velünk az Isten. Az apostolok hitének a Jézussal való személyes kapcsolat az alapja. Úgy váltak a feltámadás hirdetőivé, hogy maguk találkoztak az élő Jézussal, megérinthették Őt, megtapasztalták, felfogták azt a nagy igazságot, mit jelent az, hogy Ő feltámadt a halálból. Jézus feltámadt teste olyan volt, mint az ő élő teste, amíg velük élt, de mégis más volt. Látszottak rajta a sebek, meg lehetett őket fogni. Tudott enni is, de voltak ennek a testnek egészen új tulajdonságai is. Nem kötődött már térhez és időhöz. A legnagyobb csoda volt ez tehát a tanítványok életében, a Mester, akit keresztre feszítettek, aki meghalt, és egyszer csak életre támadt. A feltámadás lett a tanítványok igehirdetésének, tanúskodásának központja. Ebben a fényben értelmezik Jézus minden korábbi szavát, csodáját, mindazt, amit tett, és ami korábban történt. Tehát egyrészt fontos találkozni a feltámadt Úrral. Másrészt, azt is meg kell látnunk, hogy az apostolok nem azonnal, hanem fokozatosan jutnak el erre a hitre. Az emmauszi tanítványok esete éppen azt példázza, hogy a hitetlenségből, a csalódottságból hogyan lehet eljutni a hitre, és az örömteli lelkesedésre. A két tanítvány is nem azonnal a Jézussal való találkozás első pillanatában ismerte fel az Urat, hanem fokozatosan jöttek rá arra, ki is ő valójában. A két emmauszi tanítvány először végighallgatta Jézus tanítását, a falu felé vezető úton, majd befogadták őt otthonukba, és kezükbe vehették a Jézus által megtört kenyeret. Csak ekkor nyílt fel a szemük, ismerték meg Jézust, és született meg szívükben a hit. A mai evangéliumban sem ismerték fel azonnal az apostolok Jézust, nem az történt, amikor megjelent közöttük, hogy rögtön leborultak előtte, de először hallaniuk kellett szavait, megnézték sebhelyeit, evett a szemük láttára, és ekkor kezdték el lassan megérteni, mit jelent az ő halála és feltámadása.
Egyszer egy idős ember haldokolt a kórházban, mivel nem járt sikerrel a beavatkozás, a műtétje, és így várható volt, hogy nemsokára meghal. Ezért hát meggyónt, felvette a betegek kenetét, megáldozott, majd elmesélte a papnak, hogy majdnem negyven éven át tanított filozófiát. A filozófiában kereste az igazságot, de nem találta meg a legfőbb Igazságot. Keresései és tanulmányai során újra meg újra eljutott a valláshoz, de nem mert belépni erre a területre. Gyakran ezt mondogatta: „ott álltam egy hegy lábánál, de nem indultam el felfelé. De erre csak akkor jöttem rá, amikor nyugdíjba vonulásom után megtértem.” Ez a bácsi - élete végső stádiumában bár, de - találkozott Istennel, találkozott a Feltámadottal, akiben megtalálta az Igazságot.

Krisztusban szeretett testvéreim! Amikor Istent kereső, igazságot kereső emberekkel találkozunk, mondjuk el nekik, hogy nem valamit, hanem Valakit kell keresni. Az igazságot, az élet értelmét nem valamiben, nem egy tanításban, de nem is egy filozófiai eszmében találhatjuk meg, hanem egyedül Jézus Krisztusban. Boldog az az ember, aki ráébred arra, hogy olyan valakit érdemes keresnie, aki szintén keresi őt, mert ezen kölcsönös keresés eredményeképpen jön létre a találkozás az embert kereső Isten és az Isten után vágyakozó ember között. Ha tudjuk, kit keresünk, biztosak lehetünk benne, hogy - előbb, vagy utóbb, de - Ő meg fog találni minket. Akarjunk találkozni a Feltámadottal minden nap és mindenkiben! Ámen.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése