2017. december 25., hétfő

Homília 2017 december 25, Ünnepi mise

25. XII. 2017 Karácsony – Ünnepi mise.
Kedves Testvérek! Minden éven a karácsony napi nagymisén János evangéliumának bevezetőjét olvassuk, ezt a nagy himnuszt az Isteni igéről, aki megtestesült és közöttünk lakozott. Isten szól az emberhez, kinyilatkoztatja neki bölcsességét, jóságát, emberszeretetét. Az Ige volt az igaz világosság, amely megvilágít minden embert. Akik befogadták, azoknak megadta, hogy Isten gyermekei legyenek. Szent János evangélistának ez a kozmikus méretű meglátása magában hordozza az ember valóságát, tragédiáját és esélyét.
A tulajdonába jött, hallottuk az evangéliumban, ami azt jelenti, hogy az Istené az ember. De kifejezi az ember tragédiáját is, amikor azt mondja, hogy övéi nem fogadták be. Sajnos, az ember képes arra, hogy NEM-et mondjon az Istennek, és ezt a képességét saját kárára használta és használja is. a bűn, az Isten ellen lázadó nem szolgálok magatartás a mai ember tragédiájának is kiindulópontja. Végül Szent János rámutat az ember örök rendeltetésére, amikor kimondja, hogy a megtestesült Ige hatalmat adott arra, hogy ismét Isten gyermekei lehessünk, azaz, megnyitotta a hazafelé vezető utat.
Övéi közé jött: engedjük át magunkat ennek a gondolatnak: Istené vagyok. Tőle jöttünk, hozzá vágyunk vissza még akkor is, ha talán ezt nem érezzük, vagy egyenesen tagadjuk. Szívünk, lelkünk, vérünk, személyiségünk legmélyebb rétegei mind Isten után vágyódnak. A vallásosság tehát nem valamilyen mellékes járulék az életünkben, hanem emberségünk lényegi meghatározója. Hogy az ember igazi lényegét megérthessük, ehhez kevés amit a filozófia, szociológia, pszichológia mondani tudnak. Ezt a lényeget csak a teológia képes kimondani: az ember Isten titkára rányíló titok. Ezt Karl Rahner fogalmazta meg így, a 20.sz. nagy teológusa. Az ember az Isten titkára rányíló titok. Ezt mindenekelőtt azt jelenti, hogy az ember képes arra, hogy meghallja a hozzá szóló és őt megszólító Isten szavát és képes hittel válaszolni az önmagát kinyilatkoztató Istennek.
A keresztény ember az, aki megértette a hit hívását, aki olyan lénynek ismeri el magát, mint akit Isten történelmileg valóban megszólított, teremtményi mivolta és bűnös volta ellenére. De hol van itt tulajdonképpen az újdonság? Vajon az emberek nem hordozták magukban ősidők óta azt a tudatot, hogy nem maguktól lettek, hanem egy felsőbb lény teremtményei? Hiszen, minden nép ősregéjében van ez a gondolat, ismernek valamiféle teremtési őstörténetét.
A jó szándékú pogány felismeri Istent a természetben. Ez tehát nem újdonság.
Az sem újdonság, hogy tudatában vagyunk bűnös voltunknak. Tanú erre az a tény, hogy az ember ősidők óta imával és vezekléssel igyekezett kiengesztelni a megsértett istenségeket. Ha megfigyeljük a népek önmaguk bűnös voltára adott válaszát, mindenütt ugyanazt találjuk: az önmagát bűnösnek érző ember menekül Istentől: Ádám elbújik előle, Kain a pusztába menekül. A bűnös ember nem akar, nem mer találkozni Istennel.
A megtestesülés óta azonban éppen bűnös voltunk tudatában mehetünk Istenünk elé. Mert ilyeneknek ismert el bennünket és mondott magáénak. Jézus nyíltan kimondta, hogy a bűnösökért jött és azt tanította, hogy Isten úgy örül a hazatérő bűnösnek, mint a fiát hazaváró szülő.
A kereszténység nagy üzenete, hogy bűneink tudatában is merünk Isten felé közeledni, mert tudjuk, nem üti homlokunkra a bűn bélyegét, amelytől Káin rettegett. Ehelyett a keresztségben homlokunkra írta az istengyermekség jegyét.
Az övé, Istené vagyunk. Mindig, mindenütt, mindenkor, mindenhol és mindenestül.
Az Ige testté lett, az Isten emberré lett, hogy mi Isten gyermekei lehessünk, hogy legyen örök életünk, hogy ne kelljen céltalanul élnünk. Isten közel jött hozzánk, kicsit lett, merjünk mi is közeledni őhozzá, méltatlanságunk, kicsiségünk tudatában is.

Ámen. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése