2018. március 4., vasárnap

Közlemény 2018 március 4.


Közlemény
2014 július 1.én a kassai érsek, Bernard Bober Jánokra helyezett. Azóta már eltelik négy hónap híján négy év.
Ez alatt a négy év alatt sok mindent átéltünk közösen, volt sok szép pillanat, öröm, volt bánat és fájdalom, amikor közösségünk tagjaitól búcsúztunk, és volt sok-sok hétköznap, amikor nem történt semmi, csak mindenki tette a maga dolgát.
Ez alatt a négy év alatt sok helyen megfordultam, több mint 100 000 km-t utazva.
2014 augusztusában jártam először Vyssí Brod ciszterci apátságábáan, Csehországban, már ekkor megmozdult bennem valami: egy belső hang, neked is így kellene élned, mint ezek a szerzetesek itt.
Aztán hazautaztam, és minden folytatódott, de ez a belső mocorgás, nyugtalanság ott volt.
Aztán évről évre újra meg újra felkerestem Vyssi Brodot, de akár a Szampori bencés kolostort, a legutóbbi időben pedig a Farnborough-i bencés apátságot, mindvégig keresve a választ egyetlen kérdésre: mit akar tőlem Isten?
Miért ez a válasz keresés? Mert úgy érzem már hosszú ideje óta, hogy plébániát vezetni, egyházmegyés papnak lenni nem egészen az én feladatom. Isten mindenkit meghív valamire, mindenkire rábíz valamit, de senkitől nem kér nem vár el lehetetlent.
Mindvégig igyekeztem legjobb tudásom szerint vezetni a rámbízott közösségeket, akár Kenyhecen, akár itt Jánokon, de úgy érzem, hogy Isten mást vár tőlem: hogy még tökéletesebben neki szenteljem az életem: közösségben, szerzetes rendben.
Nem tudom úgy ellátni a plébánosi teendőket, ahogy szeretném és ahogy mások elvárnák tőlem:
Ez alatt azt is értem, hogy számomra egyre nehezebb napokat, heteket egyedül tölteni, magányosan, várva, hogy végre történjen valami.
Szeretném ezért ezt a helyet átengedni más valakinek, akit a püspök ide helyez majd.
Ezért múlt év októberében kérvényeztem a kassai érsektől, hogy 2018 július 1.től engedjen el bencés rendbe, szerzetes életet élni, majd írásban jelentkeztem is a Farnboroughi apátságba. Az apát úr válaszlevelében megerősítette, amit már szóban kifejezett, hogy csatlakozhatom a közösségükhöz.
A kassai érsek válaszlevele 2018 január elején érkezett, melyben írásban adta, hogy 2018 július 1.től csatlakozhatom a bencésekhez.
Az Egyházjogi törvénykönyv leírja, hogy az egyházmegyés pap ha szerzetes pap szeretne lenni, a püspöknek el kell őt engedni kolostorba, mert a szerzetesi életforma szigorúbb, mint az egyházmegyés papság.
Utódom kinevezéséről Húsvét után gondoskodik a kassai érsek.
Isten hívó hangjára figyelve, saját akaratom megegyezik Isten akaratával, szabadon döntöttem így, hogy plébániai munka helyett szerzetesi közösségben szeretném megélni keresztényi és papi hivatásomat.
A bencés rend mottója: Krisztus ügyének elébe semmit ne tégy: eddig is erre törekedtem, de ezen túl még inkább szeretném ezt megélni nap mint nap, a szerzetes testvérek közösségében.
E döntésem mögött nem kell semmi más okot keresni: ha szent meggyőződésem volna, hogy nekem mindhalálig egyházmegyés papnak kell lennem, akkor maradtam volna a Kassai Főegyházmegyében, akár Jánokon korlátlan ideig is, de erről én egyáltalán nem vagyok meggyőződve, hogy ezt kellene tennem.
Úton vagyunk: úgy a pap, mint a hívek: az örök élet felé, az örök üdvösség felé vezető úton járunk: nekem nem tulajdonom sem maga a plébánia jogi személye, sem maga a plébánia hivatal, ezt csak rám bízták, mint intézőre, hogy amíg én felelek érte, hűséges legyek, ennek igyekeztem eleget tenni, és ugyan úgy én sem vagyok sem a püspök sem a hívek tulajdona, egyedül Istené vagyok, és a püspök megbízása által szolgálok itt vagy ott, ahová állítanak engem.
A szerzetes rendbe is a püspök jóváhagyásával és engedélyével távozom: kérem a kedves híveket, hogy imádkozzanak értem, hogy megtaláljam a helyem, ahol igazán boldog lehetek, és imádkozzanak a következő lelkiatyáért is, akit ide küld majd az érsek, hogy jó pásztora legyen Isten népének, és a nép továbbra is az üdvösség felé vezető, helyes úton tudjon járni.

Takács Dénes, plébániai kormányzó, Jánok

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése