2015. december 15., kedd

Homília 2015 12 13 Advent III vasárnapján

Mit tegyünk? Gyakran feltesszük ezt a kérdést, amikor különféle döntések előtt állunk, választani kell, vagy el kell indulni valamilyen úton, és esetleg több lehetőség áll előttünk. Párizsban is feltették ezt a kérdést, 195 állam vezetői, és megegyeztek, hogy a következő 100 évben csak maximum 2 fokkal fog emelkedni a hőmérséklet, vagy inkább csak 1,5 fokkal. Ez a legújjabb vallás, kedves testvérek. Hinni kell abban, hogy klímaváltozás van, hogy emelkedik a hőmérséklet, hogy elolvadnak a jéghegyek és mindent elönt a tenger, és így tovább, és aki ezt nem hiszi, talán még ma nem visznek el engem a rendőrök, de egy két év múlva akár már igen.
         40 évig nem volt szabad a papnak a „rendszer” ellen semmit mondani a templomban, mert ott ültek a titkosok, és ma? Nem szabad a gender ideológiáról beszélni, és kritizálni ezt a hisztériát sem a klímaváltozás körül, ami jó üzlet. 100 miliárdos üzlet. Az egyik ember kitalálja, hogy emelkedik a hőmérséklet, és megmondja a másik embernek, hogy fizess nekem pár milliárdot, és nem fog annyira emelkedni. Milyen butaság, és mégis milyen jól fizet. Akik józanul gondolkodnak, és kicsit mögé látnak a dolgoknak, azok nyíltan kimondják, hogy ez része a nagy tervnek, az új világrendnek, hogy egy vallás legyen, egy ideológia, egy kormány, minden szabályozva legyen, minden ellenőrzés alatt legyen. Persze, nem olyan egyszerű 7 milliárd embert ellenőrzés alá vonni, mert valaki mindig kicsúszik a teljes ellenőrzés alól.
         De jó hasznot hoz sokaknak ez a hisztéria a globális felmelegedés körül és egyáltalán, a természet istenítése körül.
         Amint már elmondtam erről a helyről, ma újra mondom: már semmi szent ezen a világon. December 8.án Rómában a Szent Péter Téren, a Szent Péter Bazilikában délelőtt Ferenc pápa megnyitotta az Irgalmasság rendkívüli szentévét, nagy biztonsági intézkedések közepette: kétszer kellett átmenni mindenkinek fém-detektoros kapun, és csak így engedtek be mindenkit a misére, majd este nagyszabású fény show volt a Bazilika homlokzatán.
         Leopárdok, tigrisek, oroszlánok, majmok, a kereszténység legszentebb templomának homlokzatán. Ezen a helyen állt Néró cirkusza, ahol a keresztényeket oroszlánokkal tépették szét, szórakozás gyanánt. Az egész esti fény bemutatóban még egyszer sem volt észrevehető semmilyen keresztény szimbólum, semmi kapcsolat a kereszténységgel.
Feltűntek menetelő buddhista szerzetesek, akik mintegy alternatív utat mutattak a kereszténységgel szemben, az Egyház mintegy átengedte helyét a természetnek.
         Nem azzal van a baj, hogy állatokat vetítettek oda – hisz a keresztény művészetben megvan az állatoknak a maguk helye: mert a szent művészet az állatok által ábrázol bizonyos magasabb üzeneteket. De semmi esetre az állatokat nem istenítjük a kereszténységben, csak annyira tartjuk őket tiszteletben, amilyen szolgálatot végeznek az embernek. Mert nem szabad elfelejteni, hogy az ember a teremtés koronája, minden az embernek van alárendelve. Mert a világegyetem létezésének végső oka Isten, de a fizikailag létező világ az ember miatt létezik, mert ahogy Akvinói szt. Tamás mondja: az Isten minden dolgot az embernek teremtett.
Minden állatnak megvan a maga szimbolikus jelentése a kereszténységben, de a kereszténység nem foglalkozik az állatok kihalásával, vagy jólétével, csak azzal, hogy miért léteznek állatok. Mert az oroszlán az erő szimbóluma, a bárány az alázaté, és így tovább. Minden hierarchiában áll egymással, a szervetlen anyagoktól az emberig.
Tanúi vagyunk annak, hogy a Föld fel van magasztalva egy kozmikus, geo-ökológikus lénnyé, szinte istenséggé. Az ökológia épp felborítja a megszokott rendet: mert Istent kizárja gondolkodásából, és az embert sem tartja a teremtés koronájának. Az ember abszolút egyenlő a természettel. De nemcsak az állatokkal, de az élettelen természettel is: a hegyekkel, folyókkal, a tápláléklánccal. Ezáltal megszűnik a határ az ember és a világ között. A föld különös istenséggé válik.
Amikor 50 éve véget ért a II. vatikáni zsinat, ennek a történelmi pillanatnak az uralkodó témája volt az ember kultusza, amelyet többek között Maritain francia filozófus írt le könyveiben. Az integrált humanizmus után most 50 év elteltével következik az integrált ökológia. Az emberi jogok chartájáról áttérünk a természet jogainak chartájára.
Az ember-vallás kudarcot vallott, ezért lép helyébe most a föld vallása. Ebbe a kérdéskörbe tartozik a gender ideológia is, amely megszüntet minden identitást, minden lényeget, panteista és egyenlőségelvű.
A vetített képsorozat, amelynek a címe Fiat lux – legyen világosság volt : a Laudato si enciklika ökológiai képes megjelenítése akart lenni.
Antonio Socci levelében nevén nevezte ezt a színjátékot mint gnosztikus és újpogány előadást, pontos keresztényellenes ideológiai üzenettel. Megjegyezvén, hogy Szent Péternél Szűz Mária Szeplőtelen fogantatásának ünnepén az Isten Anyja helyett előnyben részesült a „föld anya” tisztelete, hogy terjedjen az uralkodó ideológia, tehát az új klíma és ökológiai vallás, amelyet e világ hatalmasai támogatnak. Ez egy lelki profanációja a helynek, ahol sok keresztény vértanú meghalt, ahol sok szent és pápa van eltemetve.
Akik megvalósították ezt a fényjátékot, pontosan tudják, hogy a Szent Péter Bazilika mit jelent a katolikusok számára. Hogy ez Krisztus Titokzatos Testének, amely az Egyház, fizikai kifejeződése. Ez a fényjáték pontosan az ellentéte volt annak, amit a gyertyák, a lámpák, a tűz jelentenek, amelyek az évszázadok folyamán Isten fényének jelentését közvetítették. Ezekben a fényekben nem volt hely december 8.án sem Krisztusnak, sem az Isten Anyjának, csak a bukott angyal, Lucifer hamis fénye, a sötétség királya fénye világított.
Nekünk a megszentségtelenítésből Kassán a Dómban „csak” egy Omega koncert jutott,- maga a kassai érsek is elismerte, hogy helytelen volt Omega koncertet tartani a szent helyen, és kiadott egy rendeletet, amely szigorúan szabályozza, hogy milyen koncert lehet egy szent helyen, egy templomban - a Vatikánban egy ilyen újpogány fényjáték zajlott, pont azalatt, amíg Párizsban tárgyalták, hogy hány fok legyen a föld hőmérséklete, és hogy ez hogyan érjék el. Semmi sem szent már ezen a világon többé: minden meg van engedve. Meddig tűri ezt még Isten? Nagy dolgokat fogunk még látni, tudni kell olvasni az idők jeleit. Ezért mi is feltesszük e hosszú bevezető után a kérdést? Mit tegyünk?
 Akinek két ruhája van, az egyiket ossza meg azzal, akinek egy sincs. Akinek van ennivalója, ugyanígy tegyen.
          A múlt vasárnap elmondtuk, hogy Isten Igéje leszállot Keresztelő Jánosra, és a mai vasárnapon megmagyarázza nekünk, mit jelent egyenessé tenni útjainkat, az üresség völgyeit feltölteni és büszkeségünk hegyeit elhordani, hogy Isten útjaivá válljanak.
         Jánoshoz háromféle embercsoport jön ugyanazzal a kérdéssel: Mit tegyünk? János nem ad kimerítő pontos választ, de figyelmezteti őket arra, hogy vegyék észre maguk körül a többi embert, és hogy legyenek hozzájuk igazságosak. János nem várja azt el senkitől, hogy hozzá csatlakozzon, és a sivatagban kezdjen remete életet, de épp a mindennapi, hétköznapi életben kezdjen hozzá élete útjainak egyenessé tételéhez, hogy ezzel is előkészítse Isten eljövetelét.
         Némelyeknek azt mondja, hogy osszák meg a másikkal azt ami van nekik.
          Mit jelent a bűnbánat a gyakorlatban?
Mert lehet a bűnbánatról szép és kegyes gondolatokat megfogalmazni, de az embernek szüksége van arra, hogy megértse, hogyan válik a gondolat tetté, és mit is jelent bűnbánatot tartani. Aztán folytatódik ez a sor, és a különféle hivatásokban, foglalkozásokban élők is felteszik ugyanazt a kérdést: Mit tegyünk?
          Ma is születnek elvek, ideológiák, szép megfogalmazások. De vajon hogyan lesz ezekből életet formáló erő és tett? A válasz konkrét, érthető és gyarkolati.
Minden a szeretet tettekre váltásáról szól, amely a becsületesség és az önzetlenség, tehát az életszentség útja. Semmi rendkívülit nem kell csinálni, csupán szem, szív és lélek kell hozzá, hogy megvalósuljanak. A szem lát. Észre kell hát venni a másik szükségét. Mennyire érzéketlenek tudunk lenni, amikor a másikról van szó, és mennyire érzékenyek, amikor rólunk! Pedig csak nem kell becsukni a szemünket, hogy meglássuk a másikban az embert, és azonnal észrevegyük, hogy mire van szüksége. Csendre, szóra, kinyújtott kézre, egy darab kenyérre, egy mosolyra, vagy egy határozott és bátorító gesztusra.
A jó megtételéhez szívre is szükségünk van. mert jót csak szeretetből szabad tenni. Lehet akár ezer ruhám is, ne adjak egyet sem a másiknak, ha nem szeretetből teszem. De ha szeretetből teszem: még a kettőt is mindig tudni fogom megosztani.
         Soha ne adjunk egy falat kenyeret sem, ha nem szeretetből tesszük. De ha a kenyér megtörése a szeretet mozdulata, akkor biztosak lehetünk abban, hogy ezerszeresen megtérül minden mozdulat.
         És lélekre is szükség van ahhoz, hogy a megosztott javak képesek legyenek másokkal is és magunkkal is felfedeztetni Jézus jelenlétét minden tettünkben.
         Keresztelő János ma így szól hozzánk: bizalommal nézz Krisztus arcába, hogy meglásd önmagadat, és felfedezd a másikat is, akihez te viszed őt.
          Az evangélium azon a kérdésen kívül, hogy mit kell tennem, még egy mélyebb kérdést tesz fel: Kinek kell adnom a szívemet? Ki mondhatja meg nekem az igazság igéjét, az igazság szavát? Ki erősítheti meg az én készségemet jót tenni?
         Keresztelő János figyelmeztet minket, hogy ez nem más, mint Krisztus, aki hatalmasabb őnála. Egyedül Krisztus képes minket elvezetni az üdvösségre. Krisztussal győzhetünk minden gyengeségünk, konokságunk, keményszívűségünk fölött. Krisztus adja az ő igazi békéjét nekünk.
         Mit tegyünk tehát? Maradjunk meg az egy, igaz, változatlan katolikus hitben.

         Bizalommal nézzünk Krisztus arcába, hogy meglássuk önmagunkat, és felfedezhessük a másikat is, akihez nekünk kell elvinni Krisztust, nekünk kell segíteni neki, de csak szeretettel. Tegyük ezt, és örvendezzünk, mert az Úr már közel van. Ámen. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése