2017. április 9., vasárnap

Homília 2017 április 9, Virágvasárnap

9. 04. 2017 Virágvasárnap, 09.00 PÉD, 10.30 JÁN
Virágvasárnap van. Megkezdődik a Nagyhét, hitünk legnagyobb, legszentebb titkainak ünneplése. A misét barkaszenteléssel és ünnepi bevonulással kezdtük: emlékezve Jézus ünnepi Jeruzsálemi bevonulására. Jézus bevonult Jeruzsálembe. Mi bevonultunk a templomba, mert a templom a Mennyei Jeruzsálem előképe. Jézus dicsőségesen vonult be, a nép éljenzett, Hozsannát kiáltott neki, és ugyan az a nép öt nappal később márt azt kiáltotta Feszítsd meg, feszítsd meg őt. Jézus szamárháton vonult be, hogy ezzel is beteljesedjék Zakariás próféta jövendölése: a Messiás szamárháton fog bevonulni. Jézus mint Messiás vonult be a városba, mert várta őt a választott nép: a nép ismerte az írásokat, az Ígéreteket: de ettől megijedtek a főpapok és a nép vénei.
         Barkaágakkal a kezünkben vonultunk be: amely a pálmaágakat jelképezi, amely jelképezi a győzelmi pálmát: meg vagyunk hívva mind arra, hogy győzzünk életünk végén: mert a Hozsanna és a Feszítsd meg együtt megy életünk folyamán. És a barka ág emlékeztet erre a vértanúi meghívásra. És oda kell figyelnünk arra, hogy nekünk is készen kell állnunk arra, hogy tanúskodjunk, a mártír szó tanút jelent: életünkkel, ha kell vérünkkel is.
         A régi barkaszentelés a templom szentélyében zajlott, úgynevezett száraz mise közben, majd az ágakat kiosztották mint a szentáldozáskor, és úgy indult a körmenet ki a templomon kívülre. Majd vissza térve a templom ajtaja zárva volt: a zárt ajtó előtt gyönyörű hódolati himnusz volt Krisztus Király előtt, majd e dicsőítő himnusz végeztével a szubdiakónus vagy ennek hiányában a pap ezen az ajtón bekopogott háromszor a kereszttel: jelképezve hogy a Messiás érkezik, és kopogtat szívünk ajtaján is. vajon beengedjük e őt?
A szentmise lényeges része következik, az áldozat liturgiája. Most kicsit máshogy fogjuk ünnepelni a szentmise központi részét, ez hallatlan: a pap háttal fog misézni. Valóban? Szeretném megmagyarázni, hogy miért van ez így, mi ennek a lényege, mondanivalója, szimbolikája és magyarázata. Hogy jobban megértsük a szimbólumok, jelképek nyelvét, amelyen állandóan beszél a mi templomunk is.
Tudjuk, hogy minden templomnak két fő része van: a hajó, ahol a hívek ülnek, és a szentély, ahol a pap bemutatja a szentmisét. Minden templomban a szentély el van választva a hajótól. Ott van a nagy boltív, ami egyértelműen meghúzza a határt. Emellett pedig szintén általános jelenség, hogy a be akarunk menni a szentélybe, akkor mindig csakis egy felfelé lépéssel tehetjük ezt meg, mert a szentély sosincs egy magasságban, egy magassági szintben a hajóval. Egy lépcső választja el a két helyszínt. Ez mind pedig azt jelképezi, hogy a szentély egy más, kiváltságos része az Isten házának. Ez egy elkülönített rész, magyarul szent.
Ez az elválasztás, elkülönítés pedig gyönyörűen rámutat arra, hogy Krisztus Egyháza állandóan úton van a mennyei haza felé, s egyben azt is, hogy a földi Egyház, amit zarándok egyháznak is nevezünk állandó kapcsolatban van a megdicsőült Egyházzal, mert a szentmise legszentebb része alatt a hívek is mintegy fölemelkedhetnek az örökkévalókhoz.
 Nagyon fontos szerepet játszik itt ez a lépcső, magaslat, mert ennek köszönhetően az örök élet kenyerét a szentáldozásban így szemléltetve fentről kapjuk. Láthatjuk, hogy éppen a leghétköznapibb dolgokban vannak elrejtve a legmélyebb tanítások.
A templomok általában hegyen, esetleg dombon, de mindenképpen egy magaslaton állnak, mert ezzel az örökkévalóságot jelképezi. Őseink így építették templomainkat, mert még értették a szimbólumok nyelvét. De ha esetleg nem tudták hegyre építeni, akkor is mindig ott volt, s ott van a lépcső a templom bejáratánál, lépcsőn kell felmenni a szentélybe, azon belül pedig lépcsőkön kell felmenni az oltárhoz. Ezek a lépcsők azt jelentik, hogy az ember nem csak horizontálisan ismeri az irányt (kelet, nyugat), hanem a lelki embernek sokkal fontosabb a vertikális irány: felfelé menni. Amikor az ember felállt két lábra, azonnal szétosztotta a teret fentre és lentre. Az alantas dolgok alul vannak, a fönségesek fönt. Felfelé menni tehát azt jelenti: győzelem az alantas dolgok, győzelem a kísértések felett, a szentmise alkalmával kilépni a hétköznapokból s felhagyni minden bűnnel, bűnös vággyal. Az oltár lépcsői a mi templomunkban is hasonlóan figyelmeztetnek, mint Mózest az Úr szava: Vedd le lábadról sarudat, mert a hely, ahol állsz, szent hely. Szent, elválasztott - Istennek elkülönített hely. Ezzel a lelkülettel kell, hogy menjen mindig a pap fel az oltárhoz. Hisz az egész keresztény életünk egyfajta felemelkedés – a földről a mennybe, lentről fel. Ezért van ideális esetben az oltár egy magaslaton, magasabban, mint ti, a hívek és magasabban, mint bárki más a szentélyben is. Ez az egyik ok, hogy miért gazdagabb jelképekben ha kelet felé fordulva van bemutatva a szentmise, és nem egymásra bámulunk közben, mert nem az a lényeg.
Az oltár egyben a Kálvária hegyet, a Golgotát is jelképezi szintén, mint magaslat, Az oltár maga a Kálvária, ahol minden szentmisén találkozik a menny a földdel, ahol a menny feláldozza magát a földért.
A legtöbb templom kelet irányba néz. Úgy volt építve, hogy az egész közösség – beleértve a papot is – kelet felé legyen fordulva az egész liturgia alatt. Kelet felé, mert ott kel föl a nap, ami jelképesen az örök, soha le nem nyugvó napot, Krisztust jelenti. Még akkor is, ha valamelyik templom nem pontosan keletre épült, a lényeg ugyanaz: a pap és  a hívek egyaránt, együttesen egy irányba, az Isten felé vannak fordulva.
Mostanság azonban egy eléggé meghamisított és megmásított felfogásmód uralkodik: azt mondják, s talán mi is azt mondjuk, hogy a pap háttal misézik. S már maga ez a megfogalmazás is azt fejezi ki, hogy mennyire megfogyatkozott a szimbólumok iránti érzékünk. Mert ha azt mondjuk, hogy a pap háttal misézik, akkor az olyan, mint ha a nép lenne a fő vonatkozási pont. Mint ha a pap a híveknek mutatná be a miseáldozatot, mintha a hívekhez imádkozna, nem pedig az Istenhez.
Talán segít ezt megértenünk, ha elgondolkozunk azon, hogyan is ülnek itt a templomban a hívek. Hisz a hívek mindannyian egy irányba vannak fordulva, s annak, arra, aki előttetek ül, nem mondjuk, hogy nekem háttal ül. Ez egy mélyreható jelkép, ami kifejezi az egységet, hogy ő is, én is, mind egy irányba vagyunk fordulva – egy irányba – az Isten felé.
Ezért nagyon fontos, hogy a zarándok Egyház, azaz mi állandóan Isten felé irányuljunk – horizontálisan előre, vertikálisan pedig fel. Így a mi sem egy zárt, hanem egy Isten felé nyitott közösséget alkotunk.
S maga a háttal misézés kifejezés egy másik oldalról is sántít: A pap csak magánál az áldozatnál, az áldozat liturgiája alatt „van nekünk háttal”, az egész igeliturgiában szemtől szembe van – tanít Krisztus példájára.
Talán sikerült kicsit jobban megértenünk a szent liturgia, s e szent hely mélyebb mondanivalóját, szimbolikáját. Igyekezzünk ezt állandóan gyarapítani, s mindenben felfedezni azt a mélységes tanítást, mit évezredek alatt épített ki Egyházunk, Istenünk sugallatára.
Íme, most már felértünk Jeruzsálembe, ahol a Mi Urunkat ünnepelve fogadták, majd pár nap múlva kiáltották: feszítsd meg. Tegyünk félre mostan minden földi gondot, ahogy énekli a keleti görögkatolikus liturgia, és figyeljünk hitünk legmélyebb titkaira.
Innen, az Isten házából, a szentmiséből, a liturgiából meríthetünk áldást és kegyelmet magunknak, Isten dolgaival foglalkozva, ebben elmélyülve.

Adja Isten, hogy ezt megértsük, komolyan vegyük. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése