2015. november 29., vasárnap

Pásztorlevél 2015 nov. 29.

              SZLOVÁKIA PÜSPÖKEINEK PÁSZTORLEVELE

az Irgalmasság Rendkívüli Szentéve kapcsán
Kedves jó Hívek!
Ma megkezdjük az adventi szent időt, amikor is lélekben az Úr érkezésére készülünk. Előkészületünknek az idei évben különleges tartalma van, hiszen december 8-án kezdetét veszi az Irgalmasság Szentéve.
Ötven évvel ezelőtt fejeződött be a II. Vatikáni Zsinat. Annak megnyitásakor Szent XXIII. János pápa az Egyház életének új szakaszát így jelölte meg: „Krisztus Jegyese most inkább az irgalmasság gyógyírját veszi kézbe, mintsem a szigor fegyverzetét öltené magára…” A zsinat bezárásakor hasonló értelemben beszélt Boldog VI. Pál pápa is: „A zsinat lelkiségének mintája az irgalmas szamaritánus története volt … A lesújtó diagnózisok helyett bátorító gyógymódokat; a gyászos jövendölések helyett biztató üzeneteket szólaltatott meg… ”
A jelenlegi Szentatya, Ferenc pápa tovább folytatva ezt a szolgálatot: meghirdette az Irgalmasság Rendkívüli Szentévét, amely Szűz Mária Szeplőtelen Fogantatásának főünnepén kezdődik. A rákövetkező vasárnap megnyitásra kerül a Lateráni Szent János-bazilika, valamint a többi pápai bazilika Szentkapuja. Hasonlóképpen ugyanezen vasárnap minden helyi egyházban megnyílik az irgalmasság kapuja az egész Szentévre, amely 2016. november 20-án, Krisztus Király főünnepén ér véget.
Az Egyház hittel vallja és hirdeti a megtérést, ami abban áll, hogy az ember fölfedezi Isten irgalmát: azt a szeretetet, amely - atyai mértékkel mérve - türelmes és jóságos. A megtérés tehát nem más, mint hazatalálás ahhoz a Szeretethez, amelyhez a „mi Urunk, Jézus Krisztus Istene és Atyja” az emberrel kötött szövetsége történelmében hűséges maradt mindvégig, egészen a keresztig, azaz Fia haláláig és föltámadásáig. Ezért az Istenhez való megtérés mindig annak az Atyának a „megtalálásából” születik, aki gazdag az irgalomban. (vö. Dives in misericordia, enciklika Isten irgalmasságáról, 79. pont).
A Szentév ünneplése során köszönetet fogunk mondani Istennek - Szent II. János Pál „az isteni irgalmasság pápa” ajándékáért - aki megismertette velünk annak az üzenetnek a tartalmát, amelyet az Úr Jézus Szent Fausztina által adott a világnak. Naplójában többek között ez is olvasható: Írd: Mielőtt igazságos Bíróként megjelennék, úgy jövök el, mint az irgalmasság Királya” (Napló, 83), ezért „egy lélek se féljen közeledni hozzám, még ha a bűnei skarlátvörösek is lennének…az emberiség ugyanis addig nem talál békét, amíg az irgalom forrásához nem járul”. (Napló, 699). Másút ez olvasható: „Imádkozd az Irgalmasság Koronáját: mindaz, aki imádkozza, halála óráján meg fogja tapasztalni nagy irgalmamat. … A papok úgy nyújtsák azt a bűnösöknek, mint utolsó mentőövet… Felfoghatatlan kegyelmekben részesítem azokat a lelkeket, akik bizalommal vannak irgalmasságom iránt” (Napló, 687). Ezek az idézetek bizonyítják, hogy Szent Fausztina Naplójában a bizalom szavai találhatóak, ugyanakkor nagyon komoly intések is az elkárhozás eshetősége végett. Tehát minden ember szabadon dönt arról, hogy egy örökkévalóságra szóló következményekkel mit választ és mit követ.
Az Isteni Irgalmasság üzenete, amit szóval, tettel és imával kell hirdetni - emberek millióinak szívét megérintve - nagyon gyorsan elterjedt az egész világon. Kifejeződésének ábrázolása az a díszes mozaiktechnikával készült kápolna is, amelyet 2004. október 9-én szentelt fel Erdő Péter bíboros, prímás, Esztergom - budapesti érsek Krakkóban az Isteni Irgalmasság bazilikájában, ahol egész éven, át lehet elmélkedni és élni az irgalmasság titkát. A kápolna faliképein közös, lengyel-magyar szentek és boldogok képei láthatók. A kápolna a Szentek közössége nevet kapta. Felszentelése óta számos zarándoklat úti célja lett, ahol kisebb számú zarándokcsoport részére szentmise bemutatására van lehetőség a hét minden napján.
A Szentatya a Szentévet meghirdető bullája szerint az „irgalmasság: út, amely egyesíti az Istent és az embert, mivel kinyitja szívét arra a reményre, hogy Isten az embert bűnei korlátai ellenére is, mindenkor szereti” (2). Az irgalmasság az Ó- és az Újszövetség egyik leggyakoribb szava. A szentmise és a szentségek liturgiájában is gyakran előfordul, például a Tridenti misekönyvben 412-szer. A bizánci liturgiában is sok tropár található, amelyekben kifejezésre jut a hála, hogy a feltámadt Úr „nagy irgalmasságot tanúsított a világ iránt”. Számos egyházi és pápai dokumentum is kínál útmutatást e titok megvallásának időszerűségéről, szükségességéről és kötelezőségéről.
A rendkívüli szentév valóban a „kegyelem ideje”; időszerű felhívás a szegénység és a szükség drámája kapcsán a gyakran érzéketlenné vált lelkiismeret felélesztésére. Isten irgalmasságának elfogadása ugyanis elválaszthatatlanul összefonódik az irgalmasság testi és lelki cselekedeteinek gyakorlásával. A jelenlegi menekült-ügy is sok életveszélyben forgó ember helyzetét tárja elénk: a sok valóban éhező, szomjazó, üldözött, anyagilag és lelkileg rászoruló, szegény és lenézett életét. Kétségtelen, hogy e siralmas jelenség láttán több ellentétes vélemény létezik. Számunkra a kiindulópont az Úr Jézus állásfoglalása legyen, aki arra szólít fel minket, hogy legyünk irgalmasok és kövessük példáját, aki mindenkor irgalmasságot gyakorol és követel.
Az Irgalmasság Szentévében az Egyház kitárja szívét azok előtt is, akik a világ különféle perifériáin élnek: akik számottevően sérültek, akiknek nincs hangjuk, vagy akik hangja elhalkult, illetve a gazdagok érdektelensége következtében némult el. Az Egyház hivatottnak érzi magát, hogy ezeket a sérüléseket a vigasz olajával meggyógyítsa és a sebeket az irgalmasság balzsamával bekötözze. Szeretné, ha a felkínált megbocsátás mindenkihez eljutna, nem rekesztve ki a bűnözők csoportjait, illetve a korrupció elkövetőit és bűntársaikat sem. Ezek a csoportok is meghívottak a megtérésre, természetesen felhagyva eddigi életmagatartásukkal és alárendelve magukat az igazságszolgáltatásnak.
A Szentatya, Ferenc pápa szeretné, ha minden hívő megízlelné Isten atyai közelségét. Ezért hirdette meg a bűnök megbocsátásának széles lehetőségeit – a feloldozást azoktól a bűnöktől is, amelyek a püspököknek vagy egyenesen a pápának vannak fenntartva –, illetve a búcsúk elnyerését. A feltételeket hozzáigazította a betegek, a tehetetlenek, az elhagyatottak, sőt a foglyok lehetőségeihez is, mert az irgalomból senki sincs kizárva. Isten irgalmassága minden ember szívét meg tudja változtatni.
A Szentatya az irgalmasság titkát szeretné átelmélkedni az egész világról érkező fiatalokkal is, akik az Ifjúsági Világtalálkozó alkalmából 2016. július végén érkeznek Krakkóba. A találkozó központi témája a boldogmondások egyike lett: „Boldogok az irgalmasok, mert ők irgalmat nyernek.” Sőt, mivel az isteni irgalmasság képes átlépni az Egyház határait, ezért lehetőség adódik összekapcsolódni a többi egyistenhívő testvéreinkkel is, akik az irgalmasságot szintén Isten alapvető tulajdonságának tekintik. Így az irgalmasságban átélt Jubileumi Esztendő nyitottabbá tehet minden jóakaratú embert a vallásközi párbeszédre.
Természetesen, mindenki szíve hangja szerint legyen kezdeményező. Adja Isten, hogy minden közösség, plébánia, iskola, mozgalom, egyesület, ahol keresztények élnek, legyenek az isteni irgalmasság oázisává és az emberi befogadás helyévé. Szorgalmazzuk az isteni irgalmasság rózsafüzérének napi imádkozását a családokban és a plébániai közösségekben délután három órakor. Az ima este is végezhető, esetleg több család közösségében is. Jusson el az Isteni Irgalmasság képe minden családba akár az egész plébánia, akár csak néhány család közreműködésével úgy, hogy az a házban már állandó jelleggel ottmaradhasson. Közösen, vagy egyénileg zarándokoljunk el az Isteni Irgalmasság valamelyik templomába, vagy azokba a templomokba, amelyek az egyházmegyékben a szentév búcsúinak elnyerésére ki vannak jelölve. Szűkebb pátriánkban erre két helyen van lehetőség: Bodrogszentmárián, az Engesztelő Kápolnában, és Szepsiben, a plébániatemplomban, ahol a Szentév és a Jubileumi Kapu, december 13-án délután négy órakor lesz ünnepélyesen megnyitva. Az Isteni Irgalom keretében havonta szenteljünk egy napot a tisztelet és az ima mibenlétének. Gyakoroljuk az irgalmasság testi és lelki cselekedeteit, hogy közelünkben senki ne érezhesse magát kitaszítottnak, magányosnak és szeretetnélkülinek. Ezekre a tevékenységekre hívjunk meg mindenkit, a legkisebbektől a legidősebbekig. Minden férfi és nő tanúsítson irgalmat a gyermekek és a fiatalok, az egészségesek és a betegek iránt, bizalommal és szüntelenül ismételve: „Emlékezzél meg, Uram, irgalmasságodról és kegyelmedről, mely kezdet óta vezet!” (Zsolt 25, 6). Legjobban ugyanis így készülünk fel az Úr második eljövetelére, amikor, mint Bíró jön el ítélni minden nemzetet (vö. Mt 25, 31 és a köv.).
Végezetül, legyen szabad megköszönni minden irgalmassági cselekedetet, főleg a családokban, ahol beteg és idős testvéreink megtapasztalhatják gyermekeik és ismerőseik szívközelségét és érdeklődését. Köszönjük az irgalmasság kiemelkedő megnyilvánulást az élet iránt, amelyet szeptemberben a Menetelés az életért kapcsán fejeztetek ki Pozsonyban, mert mindenki élete határtalanul értékes. Ezek a megnyilvánulások reményt adnak arra, hogy az Irgalmasság Évének kegyelme sok lelki gyümölcsöt érlel majd meg úgy a hívek, mint az egész társadalom részére.
Mindnyájatokra, valamint adventi és szentévi lelki zarándoklatára szívből adjuk főpásztori áldásunkat: az Atya, a Fiú és a Szentlélek nevében. Ámen.
Szlovákia egyházmegyéinek főpásztorai.

Felolvasandó Ádvent első vasárnapján minden szentmisében – homilia helyett.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése